Egyre több nagy cég hoz létre külön a megváltozott munkaképességűeknek kialakított pozíciót. Ezzel nemcsak a fogyatékossággal élők, hanem a vállalat ép dolgozói is sokat nyerhetnek, ráadásul a cégről alkotott kép is javulhat.
Manapság egyre több multi dönt úgy, hogy megváltozott munkaképességű embereket foglalkoztat. Ez nem pusztán a vállalat imázsát javítja, de a dolgozókat is összekovácsolhatja.
Cégünknél jelenleg több mint 650 megváltozott munkaképességű dolgozót (mmk) foglalkoztatunk, jellemzően áruházi támogatói munkatársi pozícióban, amelyet kifejezetten számukra hoztunk létre. Emellett van közöttük pénztáros, lejáratiidő-kontroller és újrahasznosítási munkatárs is
– nyilatkozta a Manager Magazinnak a Tesco-Global Áruházak Zrt. kommunikációs osztálya. A több országban jelen lévő kereskedelmi vállalat tervei szerint a jövőben tovább bővítik az mmk-s munkavállalók számát, a Megaparkban működő Ajándékkosár gyárukban például még az idén létrehoznának egy olyan egységet, ahol kizárólag fogyatékossággal élők dolgozhatnának. A cég bevallása szerint a megváltozott munkaképességű munkavállalók a működési struktúrájuk és vállalati kultúrájuk szerves részét képezik, így például az ilyen dolgozók megüresedett pozícióját kizárólag egy hasonló képességű töltheti be.
A Tesco nagy riválisa, az Auchan Magyarország Kft. szintén fontosnak tartja, hogy alkalmazottainak köre minél színesebb legyen. Varga-Futó Ildikó, a cég vállalati kommunikációs és CSR-igazgatója lapunknak kifejtette:
összesen mintegy 400 megváltozott munkaképességű dolgozót alkalmaznak,
jellemzően árufeltöltő és pénztáros munkakörben, de a cégnél szinte minden fizikai munkakörre jut egy mmk-s dolgozó. Az igazgató hangsúlyozta, több kifejezetten fogyatékossággal élőknek szánt munkakört is létrehoztak a múltban (például frissességiidő-felelős, növénygondozó, takarító), de ezekben jelenleg csupán az állomány negyede dolgozik. „Az mmk-s munkavállalók a cég integrált foglalkoztatásának köszönhetően a csapatok teljes értékű tagjai, lelkiismeretes és hozzáadott értéket teremtő munkájukkal jelentősen érzékenyítik a kollégákat” – hívta fel a figyelmet Varga-Futó Ildikó.
Hozzátette: jelenlétük a vásárlókra is jó hatással van, fogékonyabbak lesznek a társadalmi különbözőségek jelenségére és az elfogadásra. A cég azt tervezi, hogy növeli az mmk-s munkavállalók számát, bár szerintük ez egyre nehezebb, mert mind több munkáltató dönt a foglalkoztatásuk mellett. Az ilyen dolgozók száma viszont limitált a munkaerőpiacon.
Bár a vállalat tevékenységének jellege szűkös kereteket szab a megváltozott munkaképességű emberek foglalkoztatására, a munkatársak körében kifejezetten felmerült az igény, hogy a társadalmi felelősségvállalás és az önkéntes munkák során olyan intézményeket és egyesületeket támogassunk, ahol erre a leginkább szükség van
– nyilatkozta a Manager Magazinnak Nemes Attila, a Michelin Hungária Kft. ügyvezetője. A cég tehát nem igazán a megváltozott munkaképességűek foglalkoztatására, sokkal inkább a támogatásukra koncentrál. A több országban is jelen lévő vállalat a magyarországi üzemeiben összesen 1300 főt foglalkoztat, jelentős részük a szupersport abroncsokat gyártó nyíregyházi gyárban dolgozik. Ezenkívül a cégnek van egysége a Szabolcs-Szatmár-Bereg megyei Tuzséron, Vácott és Budapesten is. Jelenleg a munkavállalók kevesebb mint egy százaléka megváltozott munkaképességű. A Michelin ugyanakkor nem zárkózik el az ilyen emberek foglalkoztatásától, csupán a munkavégzés jellege, a termelési terület erősen korlátozza ezt a lehetőséget.